Teksts kā zilonis klasē? 7 produktīvas teksta lasīšanas stratēģijas

Konferencē “IEraugi. IEdvesmo. IEsaisti.” man bija tas gods strādāt ar dažādu priekšmetu Ogres novada pedagogiem  darbnīcā par tekstpratības jautājumiem. Zemāk vēlos dalīties ar nodarbības galveno tēmu kopsavilkumu kā arī piedāvāt izmēģināt kādu no lasīšanas stratēģijām. 

Dažreiz šķiet, ka lasīšana un tekstpratība ir ļoti sarežģīti procesi. Iedodot skolēniem lasīšanas uzdevumus, nereti rodas sajūta, ka gaiss klasē sabiezinās un telpu aizpilda kaut kas liels un tumšs. Angļu valodas izteiciens “the elephant in the room” (zilonis telpā) to pat varētu raksturot vizuāli.

Lasīšana patiešām prasa daudz un dažādas prasmes, sākot ar pašu burtu atpazīšanu līdz dziļai teksta izpratnei. Tomēr es uz darbu ar tekstu aicinu paraudzīties vieglāk un varbūt pat rotaļīgāk, cenšoties samazināt lielo ziloni klasē. Savā ikdienas darbā Ekziperī Starptautiskajā skolā kā angļu valodas skolotāja un bibliotekāre izmantoju teksta lasīšanu teju katrā savā stundā. Mans uzdevums ir efektīvi palīdzēt skolēniem apgūt akadēmisko angļu valodu īsā laika posmā. 

Nosacījumi produktīvam darbam ar tekstu

Lai darbs ar tekstu būtu produktīvs, būtu jāņem vērā šādi aspekti:

📌 Saiknes veidošana ar tēmu.
Skolēniem jābūt kādai sasaistei ar tēmu, ko var panākt, piemēram, aktualizējot pamatzināšanas.

📘 Valodas līmeņa atbilstība.
Tekstam jābūt atbilstošā līmenī. Pārāk sarežģīts teksts, kas piesātināts ar grūtiem vārdiem, var nozīmīgi bremzēt lasīšanu. Dažādi avoti min dažādus skaitļus, bet konsensuss ir tāds, ka nevajadzētu būt vairāk par vienu nesaprotamu vārdu katrā teikumā.

🔍 Darbs ar tekstu dažādos posmos.
Ir jābūt darbam ar tekstu pirms, teksta lasīšanas laikā un pēc tā.

🤝 Stratēģiju saskaņošana skolā.
Laba prasmju un zināšanu pārnese notiek tad, kad vienas un tās pašas lasīšanas stratēģijas izmanto skolas līmenī vairāki skolotāji.

Vienkāršas teksta lasīšanas stratēģijas 

Ogres novada skolotāji nodarbības laikā apskatīja gan jaunas, gan arī senas, bet varbūt aizmirstas teksta lasīšanas stratēģijas, sākot no krāsu kodēšanas, grafiskajiem organizatoriem līdz radošiem rakstu darbiem. Tās pedagogi pēc saviem ieskatiem var lietot dažādos teksta lasīšanas posmos. 

Šeit ir pieejams apraksts katrai stratēģijai un Ogres novada skolotāju viedoklis par to izmantošanu, kas tika pierakstīts nodarbības laikā. 

Iespējams, kādu no tām var izmantot jau rīt! 

Rakstu sagatavoja Līga Grundšteine, Ekziperī starptautiskās skolas valodu un humanitāro priekšmetu skolotāja, bibliotekāre, lasīšanas un MI entuziaste

Iepriekšējais Pieredzes stāsts par Ogres Centrālo bibliotēku un lasītveicināšanas programmu „Lasītrosme”

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved